Muistisairaiden vanhusten asumispalvelut ja niiden kehittäminen

2016-01-28 12:00:00 2016-01-28 17:00:00 Europe/Helsinki Muistisairaiden vanhusten asumispalvelut ja niiden kehittäminen Hollannissa on tehty vallankumous dementtien vanhusten asumisessa. http://old.information.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e59e8d33d344e29e8d11e5b1bec379ab2a68746874 Otaniementie 19-21, 02150, Espoo

Hollannissa on tehty vallankumous dementtien vanhusten asumisessa.

28.01.2016 / 12:00 - 17:00

Sotera2016.pngMuistisairaat vanhukset voivat asua normaalikokoisissa ja omin huonekaluin kalustetuissa huoneistoissa, tätä osoittavat esimerkit Hollannista.  Tämä kehitys on tapahtunut pienin askelin viimeisen 20 vuoden aikana. Aalto-yliopiston yliopiston seminaarissa kuulemme esimerkkejä uusista toimintamalleista, jotka ovat nostaneet sosiaalisen ympäristön keskeiseksi tekijäksi vanhusten hoiva-asumisessa. Opittavaa on myös Ruotsin hoitokäytännöistä ja Saksassa tehdystä kehitystyöstä.

Seminaari  on osa Sotera-instituutin Muuttuva yhteiskunta - Muuttuvat palvelut -projektia. Se on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, suunnittelijoille,  kunnan virkamiehille, luottamusmiehille ja muille aiheesta kiinnos- tuneille. Esitykset ovat englanninkielisiä.

Ohjelma 28.1.2016:

Facilities for Demented Elderly

12:00

Opening & Changing Society - Changing Service Structures Project Status
Professor Pirjo Sanaksenaho, Sotera Institute, Aalto University

12:30

Region Skåne - Background, Organization, Demands and Reimbursements to the Caregivers
Magnus Kåregård, MD, Medical advisor, Department of Healthcare Governance, Region Skåne

A Plan for the Future - how to social Services and Health Care Providers interact to improve Dementia Patients' Life Quality?
Håkan Toresson PhD, Associate Professor, Research and Development Project Leader,
Dementia Knowledge Centre, Skåne University Hospital

13:45

Coffee

14:15

The Secret behind the Success of Boswijk - Psychological Aspects in Organizing the Housing for demented Elderly
Wendy van Lieshout, Neuropsychologist, Nursing home Boswijk in Vught, Netherlands

Organizing  the Housing for demented Elderly  - Nursing Aspects
Angela van Hemert, Director Nursing home Boswijk in Vught, Netherlands

15:30

Break

15:45

Facilities and Services for People with Dementia
Gesine Marquardt, Professor, Faculty of Architecture, Institute of Buildings an Design, Dresden Technical University, Germany  - Chair for Social and Health Care Buildings and Design

16:45

Closing discussion

Seminaarin osallistujamaksu on 120 e (alv 0 %) sisältäen kahvitarjoilut. Paikkoja on rajoitetusti. Rekisteröinti osoitteessa: https://eage.aalto.fi/?fs/sotera

Paikka: Aalto Open Innovation House, Otaniementie 19, Espoo
Seminaarin liittyviin kysymyksiin vastaa: mary-ann.wikstrom@aalto.fi

www.sotera.fi

Muistisairaiden vanhusten asumispalvelut ja niiden kehittäminen

Tiesittekö, että 31.12.2014 eriasteisissa kodin ulkopuolisissa asumispalveluissa oli yhteensä 67 571 vanhusta keski-iältään 82 vuotta. Heistä oli 37 977 eli 56 % tulosyyllä muistisairaus, dementia. Useat heistä ovat fyysisesti terveitä, käveleviä vanhuksia, joilla on käytettävissä tilaa sängyn ympärillä hyvin vähän.  Osa palveluyksiköiden ahtaudesta pakottaa vanhuksen pääasiassa makaamaan.

Hollannissa on tehty vallankumous dementtien vanhusten asumisessa. Esimerkkinä 28.1.2016 esityksien sisällöstä olemme saaneet neuropsykologi Wendy van Lieshout esityksen avainkohdat. Hän tulee Boswijk’n  hoitokodista , joka on suunniteltu vanhan teollisuuslaitoksen ympärille.
Sen 20 vuoden aikana pienin askelin kehitetyt toimintaperiaatteet ovat seuraavat:

• Kuinka me muutimme fokuksen sairaudesta yksilön omiin toivomuksiin huomioiden hänen aikaisemman asumishistoriansa
  • Miksi me valitsemme sosiaalisen ympäristön keskeiseksi tekijäksi asumisessa ja kuinka se toteutettiin
  • Miksi me lopetimme puhumasta potilaista ja käyttäytymisongelmista
  • Kuinka me kehitimme pieniä 10 asukkaan taloja, päivittäistä toimintaa ja klubeja
  • Kuinka me kehitimme talon asukkaiden tarpeiden mukaan, huomioiden sekä neuropsykologiset että asukkaan oman viihtymisen näkökulmat.
  • Kuinka me käytännössä muutimme organisaatiomme työtapoja siten, että nämä päämäärät olivat jokaisen työskentelijän päämääriä.
  • Kuinka tämä kaikki kulminoitui uuden rakennuksen kautta käsin kosketeltavaksi todellisuudeksi

Olemme vakuuttuneita siitä, että dementtien vanhusten asumisessa on opittavaa myös Ruotsin hoitokäytännöistä ja Saksassa tehdystä kehitystyöstä.

Tervetuloa!